משמורת משותפת למי היא משתלמת

כשהמשפחה מתפרקת, הנושא הכאוב והחשוב ביותר הוא עתיד הילדים. איפה ועם מי יגורו? מי יהיה אחראי על קבלת החלטות גורליות לגביהם? מי ישלם את כל צרכיהם? עד לא מזמן כמעט בכל המקרים הילדים עברו אחרי הגירושין למשמורת מלאה אצל האם, כלומר הם גרו אתה בבית ורק ביקרו את אביהם. אך בשונה משנים עברו, היום יותר ויותר נפוצה משמורת משותפת של האב והאם, כלומר חלוקה שווה בכל הקשור לזכויות וחובות של ההורים כלפי ילדיהם. אך מה זה אומר בפועל? ולמי ומתי משמורת משותפת זה טוב?

תוכן עניינים

  • קשיים נפוצים במשמורת משותפת
  • מה זה משמורת משותפת הלכה למעשה
  • האם משמורת משותפת פותרת את האב מתשלום מזונות?
  • השפעת משמורת משותפת על תהליך הגירושין
  • משמורת משותפת על תינוקות וילדים קטנים
  • משמורת משותפת – המשמעות הפסיכולוגית
  • ביטול המשמורת המשותפת

מה זה משמורת משותפת הלכה למעשה

משמורת משותפת נועדה לאפשר לילד ליהנות מנוכחות שווה של שני ההורים בחייו ולשמור על הקשר ההדוק אתם. וזאת כמובן בשונה מהמצב של משמורת אצל האם בלבד, כשהילד רואה את האב רק מספר ימים במהלך החודש. גם עבור ההורים זו הזדמנות להישאר מעורבים בצורה מלאה בחייו של הילד ולא לאבד את הקשר אתו בעקבות פירוק הזוגיות. בפועל הדבר אומר הורות משותפת – הילד שוהה בצורה שווה בבית של כל אחד מההורים, ושניהם נושאים בנטל שווה בכל הקשור לטיפול היומיומי בו, כולל הסעות, בילויים, ביקורים אצל רופאים וכו'.

כמובן, כל זוג קובע בצורה מעט שונה את ההסדר ביניהם, אך הרעיון הכללי אומר שהילד מבלה מחצית מהזמן עם כל אחד מההורים, וכל אחד מההורים מעורב בצורה מלאה בחייו. והדבר גם אומר שכל החלטה משמעותית בחייו של הילד תתקבל רק בהסכמה של שני ההורים. מכל אלה קל להסיק, כי משמורת משותפת אפשרית רק במצב שלשני ההורים יש אפשרות לספק בצורה מלאה את צרכיו של הילד, ואילו ההורה שעובד שעות רבות מדי יום ואין באפשרותו לפנות לילד חדר קבוע בביתו, יתקשה לשכנע את בית המשפט שמשמורת משותפת במקרה שלו אכן טובה לילד.

משמורת משותפת ומזונות: האם היא פותרת את האב מתשלום?

המיתוס הרווח טוען שמשמורת משותפת פירושה ביטול מזונות. על פניו הטענה הגיונית, הרי במקרה של משמורת משותפת ההורים חולקים בצורה שווה את ההוצאות הקשורות בילדים. אך מבחינה משפטית המצב שונה לחלוטין. החוק אומר כי חובת המזונות חלה על האב בלבד, לכן גם במקרה של משמורת משותפת האב חייב לשלם לאם את המזונות.

אבות רבים לא מרוצים מהמצב, היות ובפועל הם נושאים בנטל כפול: גם הוצאות שוטפות על הילדים בזמן שהותם אצלם, וגם תשלום חודשי של המזונות לאם. אך עד כה התקבלו פסקי דין בודדים בלבד, בהם בוטלו המזונות, ולרוב האבות השיגו רק הפחתה מינימאלית בסכום המזונות. נכון להיום משמורת משותפת לא מיטיבה עם האבות מבחינה כלכלית, וזאת בניגוד מוחלט למיתוס הקיים בעניין. חשוב מאוד שההורים שמחליטים על משמורת משותפת יבינו גם את המשמעות הכלכלית של הדבר, והאבות יבדקו את היכולת שלהם לעמוד בנטל.

רוצים לשמוע עוד על משמורת משותפת? שיחת ייעוץ והכוונה - ללא עלות!

השפעת משמורת משותפת על תהליך הגירושין

לא פעם אנחנו שומעים על נשים שמספרות על הפחד הגדול שלהן במהלך הגירושין: "הבעל מאיים שהוא ייקח לי את הילדים!" ברגע שהילדים הופכים לקלף מיקוח בתהליך הגירושין, ולמשל, האם פוחדת לאבד את המשמורת על הילדים, והאב מנסה לקבל הטבות בכל הנוגע לחלוקת רכוש ומזונות בתמורה לוויתור על המשמורת שלו, ברור שכל הצדדים עשויים רק להיפגע במלחמה הזאת.

הורות משותפת ובמיוחד הנטייה הגוברת של בתי המשפט לענייני משפחה להעדיף את האופציה הזאת, מפחיתים את הסיכון למלחמה המיותרת הזאת על גב הילדים. זוגות מתגרשים שבחרו באופציה של משמורת משותפת נוטים יותר להגיע להסכמים ביניהם, שיאפשרו להם להמשיך לנהל תקשורת תקינה ביניהם לטובת ילדיהם, וגם הילדים עצמם פחות מעורבים בסכסוך בין ההורים ופחות נפגעים מהתהליך כולו.

משמורת משותפת על תינוקות וילדים קטנים

אחת המשמעויות החשובות של משמורת משותפת היא שהייה שווה של הילד בבית של האם ובבית של האב. אך ככל שהילד קטן יותר, כך עשוי העניין להיות בעייתי יותר. ילדים רכים מתקשים לישון בבית שהם לא רגילים אליו, לעיתים פוחדים להישאר ללא אמא, ואם מדובר בתינוקות יונקים, פרידה מאם למשך לילה שלם עלולה להיות בעיה גדולה במיוחד. לכן כשמדובר בילדים קטנים, במיוחד ילדים מתחת לגיל 6, בית המשפט מעדיף לקבוע משמורת מלאה אצל האם. כשהילד יגדל, במידה ושני ההורים רוצים בכך, ניתן לדון בסוגייה הזאת שוב ולשנות את הסדרי הראייה עד להפיכת המצב למשמורת משותפת. וזאת כמובן בתנאי שהשינוי יהיה אכן לטובת הילד. 

משמורת משותפת – המשמעות הפסיכולוגית

אחת ההשלכות החשובות ביותר של המשמורת המשותפת היא הצורך בתקשורת רציפה עם בן הזוג לשעבר. כשמדובר בגירושין שעברו בשלום ואפשרו לבני הזוג לשמור על יחסי ידידות, עשויים בני הזוג להרוויח מההסדר של משמורת משותפת, שמותיר לכל אחד מהם זמן פנוי והזדמנות שווה לפנות זמן לפיתוח זוגיות חדשה. אך כשהגירושין השאירו משקעים רבים, בני הזוג שנפרדו יכולים למצוא את עצמם במצב בו המשמורת המשותפת והצורך לשמור על הקשר הרציף עם מי שהם היו מעדיפים לשכוח, לא מאפשרת להם להיפטר מהעבר ולפתוח פרק חדש בחיים.

 

ואף שמשמורת משותפת נחשבת האופציה הטובה ביותר עבור הילדים, גם הם עלולים לחוות קשיים פסיכולוגיים. מחד, הם לא סובלים מניתוק מאחד ההורים, ושני ההורים נשארים מעורבים בחייהם, מה שאמור למנוע טראומות נפשיות רבות. מאידך, לא מעט ילדים שגדלו בהסדר הזה מספרים כי דווקא מכיוון שהיו להם שני בתים, הם לא הרגישו בבית באף מקום. העדר מקום קבוע, אליו הילד חוזר מדי יום, עשוי גם הוא ליצור מעמסה נפשית, כמו גם הצורך מדי כמה ימים להתרגל לאורח חיים מעט שונה. ישנם ילדים שמסתגלים לכך בקלות, אך כשמדובר בילדים שהשינויים קשים להם, יתכן ויש צורך לבדוק האם משמורת משותפת היא באמת הפתרון הטוב ביותר עבורם.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

קשיים נפוצים במשמורת משותפת

מרחק – משמורת משותפת אפשרית רק כשההורים גרים במרחק סביר זה מזו. אחרת הצורך להעביר את הילדים מבית לבית ולהסיע אותם לבית הספר ולחוגים יהפוך למטרד, הן עבור הגדולים והן עבור הקטנים. אם בני הזוג לא גרים מספיק קרוב או שאחד מהם מתכוון בקרוב לעבור דירה, כדאי לקחת את זה בחשבון כבר מלכתחילה, ויתכן אף לא לבחור באופציה של משמורת משותפת.

תקשורת לקויה בין ההורים – הרעיון מאחורי המשמורת המשותפת הוא טובת הילד שיוכל ליהנות מתקשורת טובה ורציפה עם שני ההורים. אך כשמדובר בסכסוך מתמשך בין ההורים, הילד לא פעם מוצא את עצמו מעורב בתוכו, מקשיב להאשמות, מנסה לפייס וכו'. אין צורך לפרט עד כמה המצב בעייתי, ומדוע במקרה של תקשורת לקויה בין בני הזוג עדיף מראש לוותר על המשמורת המשותפת.

שינוי מצב משפחתי של אחד ההורים – מספר גבוה של מקרי גירושין בארץ טומן בתוכו גם עובדה שנשים וגברים רבים פותחים פרק ב' בחייהם ויוצרים זוגיות חדשה. אך יצירת זוגיות חדשה כשברקע קיימים ילדים מהנישואים הקודמים אף פעם אינה פשוטה. כשמדובר במשמורת משותפת הילדים מנישואים קודמים לא באים לביקורים, הם חלק בלתי נפרד מחייו של כל אחד מההורים, ובן הזוג החדש או בת הזוג החדשה יצטרכו לקבל את המצב ולהתמודד אתו. וההמלצה הרווחת היא לא לקוות שהדברים יסתדרו בעצמם, אלא כבר מההתחלה להיעזר בליווי של אנשי מקצוע. 

ביטול המשמורת המשותפת

כל הסדר שנקבע במהלך הגירושין ניתן לשינוי, כל עוד ההורים מוכיחים שהוא לטובת הילד. על מנת לבטל את המשמורת המשותפת יש צורך להסביר אילו קשיים לא מאפשרים לקיימה בצורה תקינה ולצרף לכך המלצות של אנשי מקצוע. לרוב בקשות ביטול המשמורת המשותפת מוגשות בגלל שינויים מהותיים בתנאי החיים של אחד מבני הזוג (מעבר לעיר אחרת או לחו"ל, למשל) או בגלל קשיים יומיומיים שנוצרים לרוב אצל האבות, שהתעקשו על משמורת משותפת בלי לקחת בחשבון את המאמצים הנפשיים והפיזיים שהדבר ידרוש מהם, כולל יציאה מוקדמת מהעבודה, טיפול יומיומי בילדים קטנים וכו'. בכל מקרה של ביטול משמורת משותפת ובחירת הסדר אחר בית המשפט ידרוש חוות דעת מנומקת של איש מקצוע שתכריע מהי טובת הילד בכל מקרה ומקרה.

את המשמורת המשותפת לרוב ממירים במשמורת מלאה של האם. כלומר הילדים עוברים לגור אצל אמא באופן קבוע, ונקבעים להם הסדרי ראייה עם האב (במרבית המקרים 1-2 פעמים באמצע השבוע וכל סוף שבוע שני). במקרים נדירים נקבעת משמורת מפוצלת, כשילד אחד נשאר לגור עם האם, וילד אחר עובר לגור עם האב.

חשוב להבין שכאשר הילד עובר למשמורת מלאה של אחד ההורים, ההורה המשמורן הופך גם לזה שיקבל את רוב ההחלטות המשמעותיות לגביו, והתפקיד שההורה השני משחק בחייו של הילד יקטן. 

משמורת משותפת מזונות: אם הושגה הסכמה כלשהי בעניין הפחתת המזונות של האב, במידה והאב ויתר על המשמורת המשותפת, גם ההסכמה הזאת ניתנת לביטול, והאב יידרש לתשלום סכום מלא של מזונות.

לפי החוק חובת המזונות חלה על האב בלבד גם במקרה של משמורת משותפת. האב חייב לשלם לאם את המזונות בכל מקרה, אלא אם כן בית המשפט קבע באופן נקודתי אחרת

חלוקת זמן השהות והלינה של הילדים הוא אחד הנושאים החשובים בהכנת הסכם גירושין.

לילדים מעל גיל שנה-שנתיים החלוקה ברוב המקרים היא יומיים בשבוע עם לינה + סוף שבוע מלא מדי שבועיים.

כמובן שאפשר לשנות את חלוקת הימים בהתאם לצרכים, אבל רצוי ליצור לוח זמנים קבוע וידוע מראש.

יש הסכמה כיום כי לצורך התפתחות בריאה של הילדים לשני ההורים צריך להיות תפקיד משמעותי בחיי הילדים.

במידה והאם מתנגדת למשמורת משותפת עליה לשכנע מדוע הינה מתנגדת למשמורת משותפת, ואם אין בידה עילה טובה, מדוע למנוע זמן שהייה עם האב, בית המשפט יפסוק משמורת משותפת ללא הסכמתה.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

אולי יעניין אותך לקרוא עוד על:

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: