איך מתגרשים – כל האפשרויות שעומדות בפניכם

ההחלטה לפרק תא משפחתי אינה פשוטה וכרוכה בהרבה התמודדויות כלכליות ורגשיות ולכן לפני שמחליטים להתגרש כדאי ונכון להבין מה הן האפשרויות העומדות בפניכם, תופתעו לגלות שלא חייבים להגיש תביעה משפטית כדי להתגרש, ולא כל פירוק מערכת יחסים חייב להסתיים בבית המשפט עם תביעת גירושין קשה וכואבת, ישנן עוד דרכים לסיים את הקשר הזוגי והמשפחתי ולפעמים אפילו ברוח טובה ובחיוך.

להתגרש? מה הצעד הראשון?

בין אם החלטתם להתגרש באופן מושכל (כדוגמת מיצוי הקשר) ובין אם מדובר בהחלטה אימפולסיבית בעקבות מעשיו של צד כלשהו (כמו בגידה) חשוב מאוד שלא למהר ולא לקבל החלטות מבלי לקבל יעוץ משפטי מקצועי. שכן, לכל החלטה וצעד שתעשו עשויים להיות השלכות בעתיד עליכם, על הרכוש ועל הילדים. כך למשל אם מדובר בגירושין בעילה של בגידה, כדאי ורצוי לאסוף ראיות לפני שמציגים בפני בן או בת הזוג את נושא הגירושין.

דבר נוסף וחשוב הוא למנוע הברחת נכסים ורכוש ע"י אחד הצדדים, משום שלעתים ברגע שמתחיל סכסוך הגירושין, השיקולים הכלכליים גורמים לצדדים לפעול באופן בלתי רציונלי ומתוך תחושה לעתים של נקמה או חשדנות.

הדבר הראשון שכדאי לנסות הוא להבין אם מדובר בהליך סופי ומוחלט או שיש מקום לשלום בית ולשיקום מערכת היחסים. לא כל גירושין צריכים להיות במאבקים ארוכים ומתישים בבית משפט, קיימת אפשרות לנסות ולגשר בין שני הצדדים ולנסות להגיע להסכם מוסדר בין שני הצדדים, אשר יחייב את הצדדים אך יחסוך את כל התביעות והמלחמות המשפטיות.

באלו דרכים אפשר להתגרש?

דרך ראשונה – הגשת תביעת גירושין בבית הדין הרבני ולכרוך אליה את שאר הנושאים שבמחלוקת.

דרך שניה – הגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני ושאר הנושאים לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה.

חשוב לדעת כי לבית הדין הרבני הסמכות הבלעדית לדון בנושאי גירושין אך לבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לדון בנושאים הכרוכים בנושא הגירושין כדוגמת חלוקת רכוש, מזונות וכדומה לכן קיים מושג שנקרא "מרוץ סמכויות" שמשמעותו שהיכן שמוגשת התביעה הראשונה בנוגע לשאר הנושאים הנוגעים לגירושין,  על ידי אחד מבני הזוג, הרי שם תידון כל התביעה כולה בנושאים אלו.

בשתי האפשרויות הראשונות ניתן להגיע להסכם גירושין בהסכמה אך במרבית המקרים התביעות שמתחילות בתביעת גירושין אינן מסתיימות ברוח טובה, אלא במאבקים ארוכים ומורכבים ביותר.

דרך שלישית – גישור גירושין – במסגרת זו מנסים למצוא את דרך המלך לסיום מערכת היחסים תוך התחשבות בכל הפרמטרים השונים בצורה רגישה ואחראית. המטרה בגישור הוא להפוך את הליך הגירושין להרבה יותר שפוי, תוך הבנה שללא מאבק ועם הבנה אפשר להגיע להסכם גירושין שיהיה מקובל על שני הצדדים, ישמור על האינטרסים של כל אחד מהם וימנע פגיעה אחד בשני ובמיוחד בילדים.

מה ההבדל בין גירושין ברבנות לגירושין בבית המשפט לענייני משפחה?

לבית הדין הרבני סמכות בלעדית לדון בנישואין וגירושין כאשר מי שמגיש את התביעה בבית הדין הרבני צריך לוודא כי המדובר בתביעה כנה ויש לו הוכחות התומכות בסיבה לגירושין. בנוסף, נושאים כמו אין סמכות ישירה לדון בנושאי רכוש ומשמורת ילדים אך יכול לכרוך את נושאים אלו בתביעת הגירושין. עוד דבר חשוב,  גירושין בבית הדין הרבני רלוונטיים אך ורק לבני זוג יהודים.

בבית המשפט לעניניי משפחה ידונו כל הנושאים הנוגעים לגירושין אך לא ניתן יהיה להעביר את הדיון לבית הדין הרבני אם התביעה בנוגע לנושאים אלו הוגשה לראשונה בבית המשפט לענייני משפחה.

מהו גישור גירושין?

גישור גירושין, הינו הליך שתפקידו לגשר בין שני הצדדים ולנסות למצוא דרכים להגיע להסכמות בין בני הזוג בכל הנושאים הנמצאים במחלוקת וזאת ללא לשפוט את מי מהצדדים, אלא להגיע לפתרונות שיכולים לסייע לבני הזוג לסיים את הקשר באופן הנכון ביותר עבורם, את כל ההליך מלווים עורכי דין שהם גם מגשרים בהכשרתם ויש להם את כל הידע והניסיון הנדרש כדי לגבש הסכם גירושין אשר יקבל תוקף פסק דין בבית המשפט ויחייב את הצדדים.

האם ניתן להתגרש ללא תביעת גירושין ?

התשובה היא : בוודאי. ניתן לגבש את אחד מההסכמים הללו:

  • הסכם שלום בית שזהו הסכם הבנות שמטרתו להחזיר את מערכת היחסים חזרה למסלולה תוך התייחסות לכל הנושאים השנויים במחלוקת ופתרונות אפשריים.
  • להסכם שלום בית לחילופין גירושין – הסכם שבו ישנם שני חלקים, חלק ראשון הינו הסכם שלום בית וחלק שני הינו הסכם גירושין שבו מתייחסים לכל הסוגיות המשפטיות השונות שנוגעות לגירושין במידה והסכם שלום הבית לא יצלח כדוגמת: משמורת, חלוקת רכוש, הסדרי ראיה, מזונות וכדומה.
  • הסכם גירושין – הסכם גירושין בהסכמה שבא להסדיר את כל נושאי הגירושין באופן מלא עבור כל אחד מהצדדים.

חשוב לדעת כי כל הסכם כזה צריך לקבל אישור בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני ולקבל תוקף פסק דין. את ההסכמים הללו אפשר לעשות במסגרת גישור גירושין בכמה מפגשים בלבד.

סיכום

בני זוג המחליטים להתגרש, חשוב שיכירו וידעו אלו אפשרויות עומדות בפניהם, שכן במיוחד כאשר ישנן ילדים כל מאבק משפטי עשוי לגרום לכל המעורבים בדבר לפגיעה קשה ביותר, כלכלית ונפשית. ולכן, לפני שממהרים לקחת עורך דין ולהגיש תביעה משפטית ולהתחיל במאבק האחד בשנייה נכון לבדוק אפשרויות אחרות שיכולות לסייע לבני הזוג להגיע להסכם שלום בית או הסכם גירושין, תוך שהם שומרים על כל הזכויות והאינטרסים שלהם וזאת מבלי לגרום נזק כזה או אחר לשני. במסגרת גישור גירושין, חשוב לבדוק כי את ההליך מלווים עורכי דין מומחים בתחום דיני המשפחה, וזאת כדי להגיע להסכם מדויק ונכון מבחינה אישית ומשפטית.

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: