זמני שהות עם הילדים (הסדרי ראייה לשעבר) - המדריך השלם

ילדים הם הנושא המרכזי בכל הליך גירושין. כל הליך גירושין דורש הגעה להכרעות, אם בהסכמה בין הצדדים (גישור) ואם באמצעות פסיקה של בית משפט, בנוגע לזמני שהות עם ילדים הנחשבים עדין קטינים.

קביעת זמני השהות (בעבר נקרא הסדרי ראייה) של הילדים עם כל הורה נועדו לספק לכל אחד מההורים, אופציה איכותית לשמירת הקשר עם ילדיו, קשר רצוף וקבוע שיספק בטחון הורי מלא לילדים. מידת רציפות הקשר משתנה בהתאם לגיל הילדים והנסיבות המסוימות של כל מקרה לגופו.

הבעיות העלולות להיווצר בהיעדר הסדר מיטיב של זמני השהות

זמני שהות שאינם מתבצעים באופן קבוע ומסודר, עלולים ליצור קשיים רגשיים בקרב הילדים, ליצור חוסר יציבות מנטאלית, ירידה חמורה בביטחון העצמי ופגיעה קשה בדימוי העצמי שלהם. חלק מהילדים מרגישים תחושה קשה של נטישה וחוסר תשומת לב של ההורה שאין עימו קשר רצוף וקבוע. לפיכך, מומלץ מאוד לתאם זמני שהות ברורים ומספקים לשני ההורים, יחד עם ילדיהם, וליצור בביתו של הורה מקום והרגשה של בית לילדים.

בין היתר, כדי שבעתיד לא יתפתחו סכסוכים חדשים סביב עניין זה, הידוע כאחד הנושאים הרגישים ביותר בכל הליך גירושין. הדבר חשוב קודם כל עבור הילדים והצורך למנוע מהם בעיות ונזקים נפשיים שישפיעו לאורך זמן על מצבם. הסדר טוב צריך לכלול טבלת זמני שהות מסודרת וברורה.

האפשרויות לקיום זמני שהות

קיימות שתי אופציות עיקריות להסדר זמני שהות של ילדים קטינים, במסגרת הליך גירושין:

  • זמני שהות שנקבעו מכוח החלטה שיפוטית, החלטה שנתקבלה בבית משפט לענייני משפחה או, בבית הדין הרבני. העיקרון המנחה את בית המשפט ואת בית הדין הרבני הנו, טובת הילד וצרכיו. 
  • זמני שהות בהסכמה בין בני הזוג, שנקבעו במסגרת הליך גישור והסכם גירושין שנערך על ידי עורך דין, המתמחה בגירושין, ואשר נחתם ואושר בבית המשפט האזרחי או בבית הדין הרבני.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים על זמני שהות?

התקשרו אלינו ומגשר מקצועי ילווה אתכם:

הסדר זמני שהות שנקבע על ידי בית המשפט

הסדרי זמני שהות כאשר בני הזוג מקיימים ניהול הליך משפטי, נקבעים, במקרים רבים, בהמלצת פקיד או פקידת סעד, אותם מינה בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני. תפקידם של פקידי הסעד הוא להגיש תסקיר סעד, הרואה מה טובת הילד מבחינת חלוקת זמני השהייה של הילדים הקטינים בין בני הזוג.

יש לציין, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לא מחויבים לקבל את המלצת פקידי הסעד אולם, הם נוטים לתת משקל רב להמלצתם כאנשי מקצוע, ובהיעדר נסיבות חריגות, יפעל בית המשפט בהתאם להמלצות אלה.

הסדרי ראייה שהות

הסדר זמני שהות בהסכמה במסגרת הליך גישור

בהליך גישור יש התייחסות שונה לדרך בה נקבעים זמני השהות עם הילדים. המגשר אינו שופט או בורר והוא מסתמך על העיקרון שבו ההורים יודעים מה הטוב והנכון עבור הילדים שלהם. לזאת הוא מוסיף מידיעותיו וניסיונו להאיר את עיניהם ביחס לטובת הילדים.

במקרים מסויימים כאשר יש קונפליקט ברמה גבוהה בין ההורים גם במסגרת הליך גישור, או שאינם יודעים להצביע מה נכון עבור הילדים שלהם, או שכל אחד מהם חושב אחרת, חפנה המגשר את ההורים לאיש מקצוע המתמחה בכך כדי להבין יחד איתו מה הנכון עבור הילדים. 

במקרים מסויימים, הסדר זמני שהות עשוי לקבל התייחסות שונה בגילאים שונים, הן מבחינת בתי המשפט והן מבחינת התייחסות ההורים גם בהליכי גישור כשטובת הילדים לנגד עיניהם. כך למשל, בגיל הרך ובשנים הראשונות של כל ילד יש התייחסות מיוחדת לקשר של הילד עם אימו (וגם בהתייחס לחזקת הגיל הרך) בעיקר אם הוא עדין יונק.

לכן, לעיתים, עשויה להיות התייחסות לכך מבחינת הישארותו של הילד עד גיל מסויים צמוד יותר לאימו. כחלק מהסכם הגירושין יכולים ההורים לתאם בניהם את זמני השהות של כל אחד מהם עם הילדים. ההורים יכינו טבלה באמצעות המגשר, אשר תכלול את הימים שישהו וילונו הילדים עם כל אחד מההורים.

מוטב לקבוע את זמני השהות בהסכם הגירושין, בצורה מפורטת וברורה, הכוללת מועדים מדויקים של ימים ושעות לרבות, קביעת הסדרי איסוף והחזרה של הילדים מביתו של ההורה השני או למסגרת החינוכית, בהתאם לגילם של הילדים. מרבית הסכמי הגירושין מפרטים הסדרי זמני שהות גם בחגי ומועדי ישראל וחופשת הקיץ הארוכה. 

הסכמי הגירושין מקבעים, בדרך כלל, הסדרי זמני שהות שהוסכמו על ידי שני הצדדים ויקוימו בין הצדדים לכל אורך הדרך. באופן טבעי, הסדרים אלה לוקחים בחשבון, לפני כל שיקול אחר,  את טובת הילדים. אולם, במידה וההורים לא הגיעו להסכמה בניהם, בכל הקשור להסדרי זמני השהות של ילדיהם, ניתן יהיה להסתייע בהצעת מגשר אשר תיקח בחשבון את צרכי הילדים וההורים ואת צורכי המשפחה כולה. ובאישור הצדדים הוא יוכנס ויהווה חלק בלתי נפרד מהסכם הגירושין עליו יחתמו ההורים. 

האם יש הסדר הנהוג ביחס לזמני שהות או האם קיים הסדר ברירת מחדל?

יש הסבורים כי במערכת המשפט יש הסדר ברירת מחדל שבו לילדים יש בית מרכזי אחד וההורה השני מבקש או שוהה עם הילדים פעם או פעמיים בשבוע עם או בלי לינה וכל סוף שבוע שני אצל כל אחד מההורים. 

תפיסה זו שאולי הייתה מקובלת פעם מקבלת תפניות לאורך השנים בבתי המשפט. בהליך גישור יש לומר, אין לה כל משמעות.

ראוי ונכון לומר כי התפיסה היותר מקובלת היום כי לשני ההורים אחריות הורית משותפת על הילדים וכי הילדים צריכים שני הורים משמעותיים בחיים שלהם. ולכן רואים היום יותר פסיקות בבתי המשפט של קביעת זמני שהות שווים על כל אחד מההורים, וכמובן בכל מקרה לגופו. 

כמובן שבהליך גישור נעשית חשיבה מעמיקה של ההורים יחד עם המגשר, על מה נכון לילדים בהתאם לגיל שלהם, בהתאם ליכולת של ההורים ומקום מגוריהם וזמני השהות נקבעים על פי זה. ההורים הם מי שמכיר את ילדיהם הכי טוב וחזקה שהם פועלים לטובת הילדים שלהם ולכן בפריסת כל הנתונים על "שולחן הגישור" מגיעים להסדר זמני השהות הכי נכון לילדים.

זאת ועוד, במהלך חגי וחופשות ישראל, יתחלקו ההורים בזמני השהות בצורה שווה. כלומר, במידה והילדים חגגו את חג הסוכות עם האם, בשנה שאחרי, הם יחגגו את חג הסוכות עם האב וכך הלאה לגבי כל אחד מהחגים. הנוהל במהלך חופשות הוא שההורים יחלקו בניהם את ימי החופשה בצורה שווה.

בחופש הגדול יוצרים במקרים רבים הסדר שוויוני של ההורים עם הילדים. לא אחת, ניתן לראות סעיף העוסק בחופשת הקיץ, בהסכמי גירושין בהסכמה, שבהם קיימת חלוקת זמנים שווה בין ההורים במהלך חופשה זו. למי מכם ששואלים עד איזה גיל נמשכים הסדרי זמני השהות, התשובה לכך היא עד שגילם של הילדים מגיע ל- 18 שנים.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

איך יראו זמני שהות 7-7 או 6-8?

זמני שהות שווים (בעבר נקרא גם משמורת משותפת) נקראים גם 7-7 כלומר שבמסגרת של 14 יום (שבועיים) ישהו הילדים באופן שווה אצל כל אחד מההורים. בד"כ שלושה ימים באמצע שבוע בשבוע הראשון אצל הורה אחד ושניים אצל ההורה השני ובשבוע שאחריו זה הפוך. בסופי שבוע מתחלף כל שבועיים אצל כל אחד מההורים כולל ליל מוצ"ש. 

זמני שהות 6-8 – הכוונה היא כי במסגרת של 14 יום שוהים הילדים באופן קבוע באמצע שבוע יומיים אצל הורה אחד ושלושה אצל השני, וכל סופ"ש שני מתחלפים. 

לסיכום, קביעת זמני השהות השתנו ומשתנים עם השנים, והתפיסה של אחריות הורית משותפת והורות משותפת תופסת מקום נכבד בקביעת בתי המשפט. אין ספק שקביעת זמני השהות ע"י ההורים עצמם במסגרת הליך גישור ובהסכמה ביניהם היא זו המטיבה עם הילדים.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.