הסכם שלום בית

לא כל זוג שמחליט לסיים את מערכת היחסים ביניהם חייב לעשות זאת בצורה קשה ומכאיבה, דרך תביעות גירושין בבית המשפט. לעתים הרבה בעיות ניתנות לפתרון באופן רגוע יותר, לפני שמחליטים להתגרש באופן סופי. במסגרת הסכם שלום בית, אשר מתבצע בהליך גישור, בני הזוג יכולים למצוא את הדרך לגשר על מרבית הבעיות ביניהם ולהעניק לעצמם את ההזדמנות לשקם את מערכת היחסים במקום להתגרש.

כמובן, שבכדי שהסכם שלום בית אכן יענה על מטרותיו, חשוב שהוא יתבצע מתוך נכונות ורצון כנה, של 2 בני הזוג, לשקם את הנישואים.

מהו הסכם שלום בית?

במצב שבו שני בני הזוג מגיעים למסקנה שעדיף להם לנסות ולשקם את מערכת היחסים לפני שהם מחליטים לעשות את הצעד המהותי של גירושין, הם יכולים לנסח ביניהם הסכם שלום בית ובו להגיע להסכמות בכל הנוגע לסכסוכים הקיימים ביניהם וזאת על מנת לחזור ולחיות בזוגיות יציבה וטובה.

מטרתו של ההסכם היא לקבוע את אופן הליך שיקום הנישואין, כאשר, ההסכם אמור להתייחס למגוון רחב של נושאים אשר קשורים לחייהם המשותפים.

מעוניין לשמוע עוד על הסכם שלום בית? שיחת ייעוץ והכוונה - ללא עלות!

אילו נושאים נידונים במסגרת הסכם שלום בית?

1.הסכם שלום בית –  הסכם שלום בית, מתייחס רק לנושאים שבהם חלוקים בני הזוג באופן כללי.
זה יכול להיות כל דבר בעצם שהוביל למשבר ביניהם. לדוגמא:

  • התנהלות פיננסית בבית

  • צורת ודרך קבלת ההחלטות ביניהן

  • היחסים עם הסביבה הקרובה – הורים/אחים/ חברים

  • חלוקת העבודה בבית – מי נושא בנטל עבודות הבית ובאיזה אופן.

  • נסיעות לחו"ל – מתי וכמה?

  • רכוש משותף – מה האחריות של כל אחד על הרכוש, חשבונות משותפים וכדומה

  • כל הנושאים הקשורים לילדים המשותפים (במידה וישנם).

2.כל אחד מבני הזוג צריך להכניס להסכם באופן גלוי וישיר את כל הדברים שהובילו אותו בעצם להגיע להחלטה לפרק את הקשר ולמצוא באמצעות ההסכם הזה את הדרך לפתרון אותן בעיות וסכסוכים אשר היוו גורם לפירוק הנישואין.

ההסכם שלום בית המנוסח בכותרתו "הסכם שלום בית לחלופין גירושין" שכן, הוא כולל למעשה שני חלקים. חלק ראשון של ההסכם בא ולהסדיר את כל הנושאים עליהם חלוקים בני הזוג, חלק שני הוא הסכם גירושין ומתייחס לכל הסוגיות הנוגעות לבני הזוג במידה ויחליטו להתגרש וכולל בין היתר התייחסות לנושאים: מזונות, משמורת, רכוש משותף, פיצוי כספי, הסדרי ראיה, חלוקת נכסים ונושאים רלוונטיים נוספים. 

מי מנסח את הסכם שלום הבית?

הסכם שלום בית יכול להתבצע על ידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה או בהליך גישור – כאשר, מי שמעוניין בהסכם האופטימאלי והאיכותי ביותר, ההמלצה בעבורו היא להכניס לתמונה עורך דין דיני משפחה מקצועי ומנוסה שהוא גם מגשר מוסמך.

כאמור, הסכם שלום בית צריך ונכון שילווה ביעוץ עורך דין במסגרת גישור, שכן הסכם מעין זה מתייחס לנושאים מהותיים וחשובים לעתיד בני הזוג ומשפחתם. הדרך הטובה לעשות הסכם שלום בית הוא בהליך  גישור שנעשה ע"י עורכי דין מומחים בתחום זה, שכן כך מקבלים את כל הבסיס והידע המשפטי הדרוש לכתיבת הסכם שלום בית אשר שומר על זכויות שני הצדדים ומתייחס לכל אשר יקרה במידה ומערכת היחסים לא תצלח את ההזדמנות הזו ותגיע בכל זאת לידי גירושין.

ניסוח ההסכם במסגרת הליך גישור

פנייה להליך גישור, תהווה לרוב כפעולה הנכונה ביותר עבור כל זוג אשר מבקש להתחיל הליך גירושין. מגשר מקצועי ומוסך, מחזיק ברשותו את הידע והכלים באמצעותם מתאפשר לו לסייע לבני הזוג ליישב את הסכסוך ביניהם. המגשר אף יוכל להבטיח כי הסכם שלום הבית ינוסח בצורה אשר רואה, מתחשבת ומוסכמת על שני הצדדים – הסכם אשר יוכל לתרום תרומה גדולה ליכולת של בני הזוג להתפייס וזאת, מתוך רצון כנה ואמיתי לשקם את היחסים ביניהם, ולהמשיך בחיים המשותפים לעוד שנים רבות ארוכות קדימה.

כאמור, במידה ומדובר במגשר שהוא גם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, דבר זה גם יסב לזוג הרבה שקט נפשי בכל מה שקשור להיבטים המשפטיים של אותו ההסכם ומתוך ידיעה, שבמידה והם בכל זאת יחליטו בעתיד לסיים את יחסיהם ולהתגרש, הם יוכלו לעשות זאת ברוח טובה.

האם ההסכם מחייב את שני הצדדים?

התשובה היא: בוודאי. מדובר בהסכם אשר אמור להתחשב ב-2 הצדדים וזאת במטרה לגשר בין המחלוקות שיש בין בני הזוג. כדי לוודא כי כל אשר נקבע בו אכן יבוצע בפועל ההסכם צריך לקבל תוקף משפטי וזאת בקבלת אישור בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה. חשוב לציין כי הסכם שלום הבית מחייב את שני הצדדים רק לאחר שההסכם מאושר ומקבל תוקף פסק דין.

מה קורה אם צד כלשהו מפר את ההסכם?

מטרתו של הסכם שלום בית היה ונותר הסכם לשיקום מערכת היחסים ולכן לא ניתן לאכוף אותו באופן כלשהו על אחד מהצדדים במידה וזה לא מקיים תנאי מתוך ההסכם כפי שנקבע. אם מדובר בהסכם שלום בית בלבד הרי הפרתו יכולה בעת תביעת גירושין להוות כלי כנגד הצד שהפר שכן, יש בהתנהגותו זו כדי להצביע על חוסר תום לב. שימו לב שאם מדובר בהסכם שלום בית לחילופין גירושין – החלק השני של ההסכם הוא הסכם גירושין לכל דבר ועניין וייכנס לתוקף משפטי במידה והסכם שלום הבית יופר ואף לא יהיה צורך בערכאה משפטית כדי שהסכם זה יקבל תוקף ומשנה.

האם ניתן להגיש תביעת גירושין אחרי שגובש הסכם שלום בית?

באופן עקרוני התשובה היא כן. אך יש לעשות שוב הבחנה בין שני סוגי ההסכמים. אם מדובר בהסכם שלום בית בלבד, הרי אין כל מניעה לאחד מהצדדים להגיש תביעת גירושין בכל עת ולא יהיה בכך הפרת הסכם. לעומת זאת, אם מדובר בהסכם שלום בית לחילופין גירושין, הרי החלק השני בהסכם מהווה הסכם גירושין לכל דבר ועניין ומחייב לגמרי על כל פרטיו וסעיפיו ולכן מרגע שצד הפר את הסכם שלום הבית, הסכם הגירושין ייכנס לתוקף ללא צורך בערכאות משפטיות וגם אם צד כלשהו יחליט למרות ההסכם להגיש תביעה בבית המשפט, יהיה לו קשה מאוד להגיע להסכמות שונות מאלו שגובשו בהסכם הגירושין ואף בית המשפט עשוי לראות את עצם התביעה למרות ההסכם כהתנהלות שאינה מקובלת ובחוסר תום לב.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

חשיבות בחירת המגשר

כאמור, להליך הגישור יש חשיבות ומשמעות רבה בהליך גירושין והשפעה רבה על טיבו ואיכותו של הסכם שלום הבית. יחד עם זאת, בכדי ליהנות מכל התועלות של התהליך ולמעשה להבטיח שההסכם אכן ייקח בחשבון את כל הסוגיות הרלוונטיות ויראה את האינטרסים של שני הצדדים, קיימת חשיבות גבוהה להקפיד ולבחור את המגשר בתבונה. מכיוון שניסוח שלום בית, דורש במידה רבה גם הבנה משפטית מעמיקה (בכל זאת, מדובר בהסכם אשר חייב להיות בעל תוקף משפטי), ההמלצה היא להקפיד ולבחור במגשר שהוא גם עורך דין בהשכלתו ובהסמכתו – ואף לוודא שמדובר בעורך דין המתמחה באופן פרטני בתחום דיני המשפחה. מעבר לכך, מומלץ כמובן לשים דגש גם על פרמטרים נוספים אשר יכולים להשפיע על טיב הבחירה באותו מגשר כמו: שנות ניסיון, שם ומוניטין בתחום, זמינות ומחיר השירות (כאשר, יש לשים דגש על היחס בין העלות אל מול התועלת ולקחת בחשבון, שכשזה נוגע בנושא כה משמעותי, אי אפשר באמת להתפשר על פחות מהשירות הטוב ביותר). תשמחו לגלות שאם גם אתם תרים אחרי מגשרי גירושין שהינם עורכי דין מקצועיים בתחום דיני המשפחה,  "מוסכם – מרכז גישור" יהווה עבורכם ככתובת הנכונה. מרכז מוסכם עובד עם צוות מקצועי של מגשרי גירושין מוסמכים, שהינם עורכי דין בהסמכתם, אשר אוחזים בידע נרחב בתחום של דיני המשפחה. הצוות המקצועי של המרכז, מחזיק ביכולות ובכלים, להתוות לזוג את הדרך לניסוח הסכם שלום בית איכותי וטוב עבור שני הצדדים.

סיכום

הסכם שלום בית, מהווה את דרך המלך לשיקום מערכת היחסים בין בני הזוג לפני שהולכים לגירושין. במסגרת הליך גישור שנעשה ע"י עורכי דין, אפשר ונכון לגבש הסכם שיהווה את המסגרת הטובה ביותר עבור בני הזוג לצורך פתרון הסכסוכים והמחלוקות ביניהם, וזאת תוך שמירה על הזכויות המשפטיות שיתכן וידנו במידה והסכם שלום הבית לא יצליח להחזיק מעמד. חשוב להבין על איזה מבין שני סוגי ההסכמים חותמים, ומה ההבדל ביניהם. במסגרת גישור תוכלו להחליט איזה הסכם נכון ביותר עבורכם בשלב זה ומה המשמעות המשפטית של כל אחד מהסכמים אלו על מערכת היחסים ועל המצב המשפטי העתידי.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: