מהו"ת מדריך מקיף על יחידת הסיוע

החוק קובע כי זוג אשר מחליט להתגרש, צריך לפני הגשת תביעה משפטית להגיע לאחת מיחידות הסיוע ליד בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. במסגרת ההליך הזה בני הזוג ינסו לגשר על המחלוקות והסכסוכים ביניהם בכדי להגיע לשלום בית ולהימנע מתביעת גירושין. במדריך זה תקבלו מידע מלא על יחידת הסיוע

באלו מקרים ניתן לפנות ליחידת הסיוע?

יחידת הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה מיועדת בין היתר לפתרון סכסוכים בין בני זוג בכל הנוגע לנישואין וגירושין. החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה קובע כי במקרים מסוימים המפורטים בחוק, בני הזוג יהיו חייבים לפני הגשת תביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני לפנות ליחידה הסיוע אשר תפקידה לנסות וליישב את המחלוקת בין בני הזוג וכך להימנע מהתדיינות משפטית. במסגרת יחידות הסיוע, יקבלו בני הזוג את כל המידע הנדרש בנוגע לגירושין וכל הכרוך בכך, מבחינת רכוש, ילדים, מזונות וכדומה.

האם יש צורך בייצוג ע"י עורך דין ביחידת הסיוע?

התשובה היא: כן. שכן המטרה היא שכל צד יזכה להציג את האינטרסים והזכויות המשפטיות במסגרת ההליך. חשוב לדעת, כי אותם אלו שזכאים לסיוע משפטי מטעם האגף לסיוע משפטי, יוכלו לקבל בעלות סמלית יעוץ וליווי של עורך דין בכל פגישות המהו"ת. החשיבות של עורך דין שמלווה את ההליך הוא כדי למנוע מצב שבו הצדדים יגיעו להסכמות שיש להם השלכות משפטיות וזאת מבלי שיש להם את הידע המשפטי הנדרש ולכן, כל צריך שאף צד לא יגיע לבדו למפגשים אלו שכן, כל החלטה שיקבל תחייב אותו בהמשך.

מעוניינים לשמוע עוד? שיחת ייעוץ והכוונה למעוניינים לעבור גישור - ללא עלות!

כיצד מתנהל ההליך ביחידת הסיוע?

מהו"ת –  ראשי תיבות : מידע, היכרות, תיאום.

בשלב הראשון יש למלא טופס בקשה ליישוב סכסוך. לאחר שהבקשה מאושרת, שני הצדדים, צריכים להגיע ל- 4 מפגשים ביחידת הסיוע הממוקמת ליד הערכאה המשפטית.

חשוב לדעת, כי הליך כולו אינו כרוך בתשלום כלשהו למעט האגרה בעת פתיחת הבקשה.

הצדדים חייבים להגיע לכל פגישה ובמידה וצד כלשהו לא מגיע, הוא יחויב בהוצאות וניתן יהיה למחוק את הבקשה שהוגשה על ידו. הפגישה הראשונה תהיה לשם היכרות הצדדים וללא נוכחות עורכי דין.

במהלך הפגישות הבאות יקבלו הצדדים את כל המידע המשפטי על הליך הגירושין שהם עתידים לעבור אם הליך זה לא יצלח כמו גם יוצגו בפניהם אפשרויות שונות לסיום המחלוקת ביניהם, כשדוגמת גישור גירושין, טיפול זוגי/ משפחתי. הפגישות נועדו בין היתר גם לסכם ולקבוע הסדרים בין הצדדים בכל הנוגע לילדים, משמורת, מזונות. כל צד רשאי להתייעץ עם עורך דינו לפני שהוא מקבל החלטה בעלת משמעות משפטית.

כיצד מסתיים ההליך ביחידת הסיוע?

ההליך כולו כולל 4 מפגשים ו-10 ימים מתום הפגישה האחרונה שני הצדדים צריכים להודיע ליחידת הסיוע אם הם מעוניינים להמשיך בגישור לצורך יישוב המחלוקות ביניהם או אם אינם רוצים ליישב את הסכסוך כלל, כאשר קיימות 3 אפשריות לסיום ההליך ביחידת הסיוע:

אפשרות ראשונה –

הצדדים מחליטים להגיע להסכמות ביניהם במסגרת הליך המהו"ת ולגבש הסכם בהתאם. ההסכם שהתגבש יועבר לאישור בית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין ויחייב את הצדדים על כל המשתמע מכך.

אפשרות שניה –

הצדדים מחליטים לפנות להליך חלופי כדוגמת גישור, צריך שתהיה ביניהם הסכמה על עיכוב ההליכים וזאת כדי שההליך ינוהל באופן רגוע וללא לחצים מיותרים. במסגרת גישור גירושין, יוכלו הצדדים לגבש מסמך שבו הם מתייחסים לכל הנושאים הנוגעים לגירושין באופן מלא ומפורט. הסכם זה אחרי שיסוכם באופן מלא ולשביעות רצון שני הצדדים יועבר לאישור בית המשפט ולקבלת תוקף פסק דין.

אפשרות שלישית –

באפשרות זו ההליך מסתיים ללא הסכמה כלשהי והצדדים אינם מעוניינים בגישור חלופי אלא בוחרים להגיש תביעת גירושין, כאשר אותו צד שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, יש 15 יום מתום תקופת עיכוב ההליכים  להגיש תביעה משפטית בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.-

כיצד מסתיים ההליך ביחידת הסיוע? ומה ההבדל בין גישור גירושין לפגישת מהו"ת?

ההבדל המהותי הוא שפגישות מהו"ת אלו פגישות שחובה על הצדדים לקיים על פי חוק אילו גישור גירושין זו אפשרות שקיימת לבני הזוג מתוך בחירה . חשוב לזכור כי במהלך אותן פגישות מהות קיימת לבני הזוג האפשרות להעביר את כל הדיונים לגישור גירושין ובמסגרתו להגיע לכל ההסכמות וההחלטות הנוגעות לגירושין. חשוב לדעת, כי גם אם הוחלט להגיש תביעה, עדיין יכולים בני הזוג לעצור את ההליך ולחזור ולנסות להגיע לפתרון הסכסוך ביניהם עם גישור גירושין מקצועי. בגישור גירושין המטרה היא לאפשר לבני הזוג להגיע לפתרונות הטובים ביותר עבורם ועבור הילדים המשותפים כאשר את ההליך מלווים עורכי דין בעלי ידע וניסיון רב בתחום הגישור ודיני משפחה.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

סיכום

פגישות מהו"ת מטרתם היא בראש ובראשונה לנסות וליישב את הסכסוך הזוגי מבלי להידרש להתדיינות בבית המשפט. החוק קבע חובה זאת ובמסגרת המפגשים ביחידת הסיוע יש לבני הזוג את האפשרות לקבל יעוץ וליווי משפטי ולהחליט אם להעביר את כל ההליך לידי גישור. במסגרת גישור גירושין, אפשר תוך כמה מפגשים להגיע לפתרונות בכל הנוגע למחלוקות הקיימות בין בני הזוג ובכך לחסוך, הרבה כאב, עוגמת נפש ותביעות ארוכות וממושכות שברוב המקרים קשות ביותר עבור כל הנוגעים בדבר. חשוב לוודא כי גם בהליך הגישור המגשרים הינם עורכי דין מומחים בדיני משפחה.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: