תשלומי מדור המדריך השלם

במסגרת הליך הגירושין, במידה וישנם ילדים קטינים, קיימת החובה לדאוג להם לתשלום עבור מקום המגורים, שכן מרגע שההורים מתגוררים בנפרד, כל ההוצאות הקשורות לילדים צריכות להיות על כתפי שני ההורים ביחד וזה נקרא תשלום מדור. השאלה האם נכון לבצע את ההליך להסכמה על תשלומי המדור במסגרת תביעה משפטית או בגישור דווקא? מהם היתרונות והחסרונות בכל הליך ואיך נקבע התשלום עבור המדור. כל זאת במדריך שהכנו עבורכם

1. מהם תשלומי מדור?
2. כיצד נקבע שיעור התשלום עבור מדור?
3. עד איזה גיל משלמים מדור?
4. במסגרת איזה הליך נקבעים תשלומי המדור?
5. גישור או תביעת גירושין לתשלומי המדור – מה ההבדל?
6. סיכום

מהם תשלומי מדור?

תשלום מדור, אלו תשלומים שעל פי חוק האב צריך להשתתף ולשלם עבור המגורים של הילדים. האב, צריך לדאוג לכך שהמגורים של הילדים יהיו באותה רמה, כפי שהיו לפני הליך הגירושין, כאשר העלויות אינן דווקא לרכישת דירה חדשה, אלא יכול להיות שישמשו לתשלום דמי שכירות, ועד בית, חשמל, ארנונה משכנתא והוצאות אחרות הנדרשות לאחזקת הדירה בה מתגוררים הילדים המשותפים.

כיצד נקבע שיעור דמי המדור?

באופן עקרוני, החלוקה בין ההורים לגבי תשלום מדור, הינה בהתאם ליכולת הכלכלית של כל אחד מהם. המדור נקבע גם בהתאם למספר הילדים, כך שעל האב יהיה לשלם 30% מעלות המדור עבור ילד אחד, 40% עבור שני ילדים ו- 50% עבור 3 ילדים ומעלה.

החישוב של דמי המדור יכול שיהיה כחלק בלתי נפרד מדמי המזונות או בנפרד לפי מצב המגורים של ההורים.

חשוב להבין, כי ההחלטה כמה ישלם האב עבור דמי המדור, הינה מורכבת ביותר ולא כדאי לקבל החלטה בנושא זה מבלי לנסות את הליך הגישור בגירושין, שכן, בהרבה מקרים אפשר להגיע להסכם מסודר שמקובל על שני הצדדים מבלי להיגרר לתביעה משפטית על כל המשתמע מכך.

מעוניינים לשמוע עוד על תשלומי מדור? שיחת ייעוץ והכוונה למעוניינים לעבור גישור גירושין - ללא עלות!

עד איזה גיל משלמים מדור?

האב צריך לשאת בתשלומי המדור עד הגיע הילדים לגיל 15. עם זאת יתכנו מקרים שבהם יצטרך האב להמשיך לשלם גם לאחר גיל זה, אם המדובר בילד בעל צרכים מיוחדים וכדומה, הכול תלוי בהתאם למצב של הילדים ולהסכם אליו הגיעו שני הצדדים.

במסגרת איזה הליך נקבעים תשלומי מדור?

התשובה לשאלה זו תלויה בהליך שבו בחרו בני הזוג, ההורים לנהל את הגירושין. שכן, קיימת האפשרות להליך גירושין בתביעה משפטית ואז הדיון סביב נושא המדור יידון בבית המשפט. וקיימת אופציה מחוץ לכותלי בית המשפט של גישור גירושין ובמסגרתו דנים שני הצדדים בנושא המדור המתאים ביותר עבור הילדים המשותפים.

גישור או תביעת גירושין לתשלומי מדור – מה ההבדל?

במסגרת גישור גירושין כל ההליך של הגירושין מתנהל בין הצדדים, ללא עורכי דין, ללא דיונים משפטיים. הגישור מאפשר לצדדים להביע את רצונותיהם בכל הנוגע למדור עבור הילדים, בצורה נינוחה יותר, בהסכמה הדדית, במטרה להגיע להסכמות הטובות ביותר ולאפשר לילדים מגורים ראויים, בהתאם לאלו שבהם דרו לפני שהחל ההליך. לעומת זאת, בהליך משפטי, שני הצדדים נמצאים במעין ״מלחמה״ אחד כנגד השני, ולכן כל נושא המדור יידון אך ורק על ידי עורכי הדין המייצגים את הצדדים ובתוך אולמי בית המשפט, לרוב בדיון שיערך גם על שאר הנושאים הנוגעים לגירושין.

חשוב להבין, כי גישור גירושין, הינו הליך מסודר, קצר וממוקד מטרה. לעומת זאת, תביעת גירושין, זהו הליך מסורבל, מורכב וביותר ארוך ומתיש עבור כל המעורבים בדבר ולכן אם רוצים להגיע להסכמות בנושא מדור והתשלומים בעדו, יש לנסות ולמצוא את הדרך הנכונה ביותר ולוותר על מאבקי כוח ואגו בבית המשפט.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

סיכום

תשלומי המדור, הם חלק בלתי נפרד מהליך הגירושין, כאשר חובת התשלום מעיקרה היא על האב. בני הזוג יכולים להגיע להסכמה בדיון משפטי או דרך גישור גירושין, כאשר בגישור גירושין, אפשר לקבל החלטות ללא לחץ, ושני הצדדים זוכים להביע את רצונותיהם בדרך בלתי אמצעית, במטרה לאפשר לילדים תנאי מחיה טובים כפי שהיו להם קודם הגירושין. גישור גירושין זה המפתח הראשון שיש לנסות כדי לפתוח את הצוהר להסכמות ומשא ומתן בכל נושאי הגירושין, שכן, הגישור הוא הוגן כלפי שני הצדדים והם יכולים להגיע להסכמות בגין התשלום בצורב הטובה ביותר.

מדור הוא תשלום שנוסף לסכום מזונות הילדים הבסיסי שמשלם האב. מדובר בעלות החלק של הילדים בדירת האם ולרוב ישולם במידה והאם שוכרת דירה.

תשלום מדור נעשה לפי 30% מעלות שכר הדירה (לרוב לפי שכר דירה ממוצע של עד כ- 4,000 ₪) כאשר יש ילד אחד, 40% כאשר יש שני ילדים ו-50% עבור שלושה ילדים ומעלה

דמי המדור נגבים יחד עם דמי המזונות עד גיל 18 בבית הדין הרבני ועד לגיל 21 בבית משפט לענייני משפחה, שפוסק שליש מהמזונות שנפסקו עד גיל 18, בעוד סכום זה ישולם עד לשחרור הילד מהצבא או בגיל 21.

בית משפט לענייני משפחה נוטה להאריך את תקופת תשלום המזונות המלאים עד לגיוס הילד לצה"ל.

חישוב דמי המדור נעשה כחלק מדמי המזונות או לחלופין בנפרד בהתאם למצב המגורים של ההורים. 

בבתי המשפט למשפחה, כאשר הילד מעל גיל 6 כאשר הילדים שוהים שווה בשווה בשני בתי ההורים ושכר ההורים דומה, אין צורך בתשלום מדור. מקרים אחרים יבחנו לפי המקרה עצמו.

מתי עוד אין צורך בתשלום מדור: לאם בית משלה, האם גרה אצל ההורים או חברת קיבוץ.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים, להתייעץ טלפונית על התהליך?

התקשרו אלינו ומגשר מקצועי ילווה אתכם:

אולי יעניין אותך לקרוא עוד על:

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: