פתיחת תיק ברבנות – האם זה הצעד הנכון? מה לעשות?

אחת האפשרויות בפתיחת הליך גירושין אפשרית לביצוע ברבנות, כאשר זהו הליך משפטי לכל דבר ועניין ויש לו משמעות עתידית בניהול ההליך, שכן הנושאים ידונו בהליך באופן שונה מאשר בבית המשפט לענייני משפחה והדיון יעשה על ידי דייני בית הדין, שהינם כפופים בראש ובראשונה להלכה היהודית ולכן כדאי תמיד לשקול אפשרות של גישור גירושין לפני שמחליטים בהליך משפטי.

ראשי פרקים:

  1. מה המשמעות של פתיחת תיק ברבנות?
  2. מה ההבדל בין פתיחת תיק ברבנות לפתיחת תיק בבית המשפט לענייני משפחה?
  3. אלו נושאים ניתנים לדיון במסגרת התיק ברבנות?
  4. האם ישנן אפשרויות נוספות לגירושין?
  5. גישור או פתיחת תיק ברבנות- מה כדאי?
  6. סיכום

מה המשמעות של פתיחת תיק ברבנות?

באופן עקרוני בני הדת היהודית יכולים להתגרש אך ורק באמצעות בית הדין הרבני, כאשר חלק מן הנושאים יידנו ויתבררו בבית המשפט לענייני משפחה. פתיחת תיק גירושין ברבנות מתייחסת פעמים רבות למונח ״מרוץ הסמכויות״ שבמסגרתו הצד שבוחר היכן ינוהל התיק ישפיע בכך על כל ההליך כולו. פתיחת תיק ברבנות משמעותה ניהול הליך משפטי במידה ושאין הסכמה בין הצדדים וזו נחשבת תביעת גירושין לכל דבר ועניין עם ייצוג על ידי עורכי דין. חשוב לדעת, כי בהליך ברבנות בית הדין ינסה להביא את הצדדים ל״שלום בית״ אך ברוב המקרים בני הזוג מגיעים להליך טעונים מאוד וההליך עובר מהר מאוד לתביעת גירושין.

מה ההבדל בין פתיחת תיק ברבנות לפתיחת תיק בבית המשפט לענייני משפחה ?

בית המשפט לענייני משפחה אינו יכול לדון בעצם הגירושין עצמם, משום שהדיון בגירושין ומתן הגט נמצא בסמכות ייחודית של בית הדין הרבני. עם זאת, יכול בית המשפט לענייני משפחה לדון בנושאים הקשורים לגירושין שהינם בין היתר: מזונות ילדים, מזונות אישה (אם היו בני הזוג נשואים), משמורת ילדים וחלוקת רכוש.

אם אחד מבני הזוג פונה לבית המשפט לענייני משפחה כל ההליך כולו יתנהל שם ולהפך.

חשוב לדעת, כי ידועים בציבור, בני זוג שרק אחד מהם יהודי או בני זוג מאותו מין לא יכולים להתדיין בבית הדין הרבני ויוכלו להגיש תביעת גירושין רק בבית המשפט לענייני משפחה.

לפני שמגישים תביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה צריך להגיש ״בקשה ליישוב סכסוך״ ורק אם זה לא הסתדר יהיה צורך להמשיך את הדיון בבית המשפט לענייני משפחה.

מעוניינים לשמוע עוד? שיחת ייעוץ והכוונה למעוניינים לעבור גישור - ללא עלות!

אלו נושאים ניתנים לדיון במסגרת תיק ברבנות?

בית הדין הרבני ידון בנושאי גירושין וכתובה כאשר ישנם נושאים כמו משמורת קטינים שהם חלק בלתי נפרד מתביעת הגירושין (כרוכים בתביעה מטבעה) עם זאת, נושאים אחרים כמו רכוש, מזונות אישה יצריכו כריכה באופן מפורש, בכנות וכדין.

חשוב לדעת, כי לגבי מזונות קטינים למרות שמדובר בכריכה אוטומטית לתביעת הגירושין, עדיין קיימת לאם הזכות למרות מרוץ הסמכויות להגיש תביעת מזונות קטינים לבית המשפט לענייני משפחה.

האם ישנן אפשרויות נוספות לגירושין?

התשובה היא: כן. אפשר להתגרש בתביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה. בנוסף, ישנה אפשרות להסכם גירושין, שזהו הסכם שנערך בין הצדדים ויכול לקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט וכמובן, ישנה האופציה הכי קצרה והוגנת והיא גישור גירושין – שזו אפשרות לשני הצדדים להגיע לידי הבנות והסכמות בצורה בריאה, טובה ונכונה.

גישור או פתיחת תיק ברבנות – מה כדאי?

כאשר אחד מהצדדים פותח תיק ברבנות, הרבנות לפני שתחל בתביעת גירושין, תציע לשני בני הזוג להגיע לשלום בית ולנסות להגיע להסכם גירושין שאם יאושר יקבל תוקף פסק דין ורק אם לא הגיעו לכלל הסכמה יעבור ההליך לתביעת גירושין על כל המשתמע מכך, שזה אומר, תשלום לעורכי דין מייצגים, דיונים ארוכים וממושכים בבית הדין, שמיעת עדים, הבאת ראיות והתמודדות מול מצבים קשים ביותר. לעומת זאת, בהליך גישור גירושין, אין כל מייצג לאף אחד מהצדדים, אלא מגשר שהינו ניטרלי להליך ותפקידו לשרת את האינטרסים של שני הצדדים בצורה הטובה ביותר, בזמן קצר ובמקסימום יעילות. בנוסף, מדובר בהליך זול משמעותית מתביעה בבית הדין הרבני והחשוב מכל, בני הזוג לא נגררים למאבקים ארוכים וממושכים ומונעים מעצמם ומילדיהם המשותפים סבל מיותר.

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

במידה ורק אחד מבני הזוג מבקש להתגרש, הוא יכול להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני באזור המגורים של בן הזוג או לבית הדין הרבני במקום המגורים המשותף האחרון שלהם. התביעה תפרט את פרטי הצדדים, באי כוחם ועילות הגירושין ויצורפו אליה: צילום תעודת זהות, קבלה בגין אגרה, כתובה או לחילופין תעודת נישואין אזרחית.

כדי שבית הדין הרבני יקבל את תביעת הגירושין ויתן גט, התובע צריך להוכיח עילה לתביעתו. עיקר עילות הגירושין הן עקרות ארוכת שנים, אלימות, תפקוד מיני לקוי, בגידה מצד האשה או חשד לבגידה ועוד.

כאשר יש הסכמה משותפת לגירושין מצד שני בני הזוג, בית הדין יקבל בדרך כלל את בקשת בני הזוג. תיק הגירושין יפתח בבית הדין האזורי באזור המגורים האחרון של בני הזוג. יש לצרף מסמכים כמו תעודות זהות, אגרה, הסכם גירושין מאושר (אם קיים), טופס בקשה משותפת לגירושין ועוד.

כתב תביעת הגירושין צריך לכלול את הנימוקים לגירושין, את פרטיהם האישיים של בני הזוג, ופרטי ילדיהם המשותפים, יש לצרף תעודת נישואין, תמונות פספורט וצילום של תעודה מזהה. את כתב התביעה יש להגיש במזכירות בית הדין בשלושה העתקים.

יחד עם כתב התביעה יש לשלם אגרה לקופת בית הדין. אגרת פתיחת תיק גירושין עומדת כיום על סך של 347 ₪, כאשר במהלך הגירושין קיימות אגרות נוספות שתדרשו לשלם בהתאם לבקשה.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים, להתייעץ טלפונית על התהליך?

התקשרו אלינו ומגשר מקצועי ילווה אתכם:

אולי יעניין אותך לקרוא עוד על:

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: