פתיחת תיק גירושין - כל מה שרציתם לדעת

בני זוג המחליטים להתגרש, יכולים בכל רגע נתון לפנות לבית הדין הרבני כדי לפתוח תיק גירושין. לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה ישנה סמכות מקבילה לדון בנושאים הקשורים לגירושין ולכן הראשון שפותח בהליך תביעת גירושין בבית הדין הרבני וכורך אליה את שאר הנושאים קובע בכך כי כל הדיון הנוגע לגירושין ינוהל באותו בית דין. חשוב לדעת כי ישנן עוד אפשרויות לנהל הליך גירושין שלפעמים הרבה יותר קצרות וטובות כדוגמת גישור גירושין.

מי יכול לפתוח תיק גירושין והיכן?

כל אחד מבני הזוג יכול להיות זה שעושה את הצעד הראשון בפתיחת תיק גירושין ברבנות שלה יש את הסמכות הבלעדית לדון בענייני גירושין. עם זאת שאר הנושאים הנוגעים לגירושין כדוגמת מזונות, משמורת ילדים, חלוקת רכוש וכדומה אינם בסמכות הבלעדית של בית הדין הרבני, אלא בסמכות מקבילה לזו של בית המשפט לענייני משפחה.

מה המשמעות של הגשת תביעת גירושין?

תביעת גירושין מעבירה את כל הסמכות לדון במחלוקת בין בני הזוג לידי הדיינים בבית הדין הרבני ולידיהם של עורכי הדין המייצגים את שני הצדדים. בפתיחת תיק גירושין, הצדדים לרוב צריכים להיות מוכנים לקראת מאבק שכרוך בהרבה זמן, כסף ומשאבים רבים. תביעת גירושין, בעצם מדלגת על אפשרויות של שלום בית, גישור או כל דרך אחרת שמטרתה לתת הזדמנות שניה לקשר או לסיומו בצורה יפה ומיטיבה.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים, להתייעץ טלפונית על התהליך?

התקשרו אלינו ומגשר מקצועי ילווה אתכם:

האם קיימות אפשרויות אחרות לנהל את הליך?

התשובה היא : בוודאי. קיימות אפשרויות נוספות לנהל הליך גירושין.

אפשרות ראשונה – הסכם שלום בית: בהליך זה בני הזוג מנסים לעשות מאמץ אחרון לפני גירושין וסיום מערכת היחסים, על ידי טיפול זוגי או גישור כאשר המטרה היא ליישב את הסכסוכים והמחלוקת ולחזור לחיי זוגיות תקינים וטובים יותר.

אפשרות שניה – הסכם שלום בית לחילופין גירושין: במסגרת זו, מנסחים בני הזוג הסכם המחולק לשני חלקים, חלק ראשון הינו הסכם שלום בית לכל דבר ועניין וחלק שני הינו הסכם גירושין אשר ייכנס לתוקף במידה והסכם שלום הבית לא יצלח וזאת מבלי להיזקק לערכאות המשפטיות.

אפשרות שלישית – גישור גירושין: זו האופציה שמאפשרת את ניהול הליך הגירושין בצורה רגועה תוך שמנסים למצוא את הפתרונות הטובים ביותר עבור בני הזוג מבחינה משפטית, רגשית וכלכלית. במסגרת הליך גישור גירושין, ניתנת לבני הזוג ההזדמנות להביע ולהסביר את כל המחשבות, הרגשות והצרכים שלהם וכך להגיע להסכם גירושין שטוב עבור שני הצדדים ועבור הילדים המשותפים אם ישנם. ברגע שמנוסח הסכם המקובל לפרטי פרטים על שני הצדדים הוא מוגש לאישור בית המשפט ומקבל תוקף פסק דין ומחייב מכאן ואילך את שני הצדדים.

מה ההבדל בין תביעת גירושין לגישור גירושין?

ישנם כמה הבדלים מהותיים:

ניהול ההליך – בתביעת גירושין ההליך ינוהל לרוב על ידי עורכי דין מתחום דיני המשפחה שמטרת עורך הדין של כל צד היא למקסם את האינטרסים של הצד המיוצג על ידו תוך שכל האמצעים לכך "כשרים" ולכן בהרבה פעמים מדובר במאבק הכרוך בחשיפה למידע אישי ואינטימי תוך שהצדדים מתבצרים כל אחד בעמדתו. לעומת זאת, בגישור גירושין ההליך מלווה על ידי עורכי דין  מגשרים יחד עם צוות שלם בעלי ידע מקיף בתחומים השונים, הפסיכולוגיים, הפיננסים והטיפול הזוגי וזאת במטרה לתת לבני הזוג את רשת שלימה ותומכת בכל החלטה שיקבלו.

משך ההליך – תביעת גירושין עשויה להימשך חודשים ואף שנים, תלוי במורכבות הנושאים בדיון ובהתנהלותם של שני הצדדים. ככל שעובר זמן כל צד מנסה לשפר את האינטרסים שלו למול הצד השני ובכך מאריך את משך ההליך. בגישור גירושין לעומת זאת, הרעיון הוא לקצר עד כמה שניתן את ההליך והוא אמור במרבית המקרים להסתיים אחרי מספר פגישות. כך שתוך חודש/ חודשיים בני הזוג יכולים להגיע להסכם גירושין מלא ושלם המוסכם על שניהם.

עלויות ההליך – תביעת גירושין המנוהלת על ידי עורך דין מומחה, סביר שתעלה כמה עשרות אלפי שקלים ולפעמים אף מאות אלפי שקלים, תלוי בנושאים שעולים ובמורכבות הגירושין, כדוגמת בן זוג המחזיק חברות ונכסים רבים. בגישור גירושין מדובר על עלויות אחרות לגמרי, שכן ההליך המקוצר מאפשר להוזיל את העלויות ולסיים את כל הגירושין בלי "חור בכיס".

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

מה קורה אם אחד מהצדדים הגיש תביעה והתחרט?

במידה ואחד הצדדים הגיש תביעה משפטית והחליט לחזור בו ולנסות לשקם את הזוגיות צריך שיעשה זאת ביעוץ עם עורך דין, שכן יש משמעות רבה לנקודת הזמן שבו הוא מתחרט, אם כבר היה דיון בבית המשפט, מה הוחלט וכדומה ולכן לפני שפונים להליך חלופי כמו גישור, כדאי לוודא שהוחלט סופית שלא להמשיך בתביעה שכן, לא תהיה ברוב המקרים דרך חזרה, משום שבית הדין הרבני עשוי לראות  בכך התנהלות שאינה כנה ואינה בתום לב.

סיכום

ההחלטה לסיים את מערכת היחסים בין בני זוג, אינה פשוטה ואם בן זוג מחליט להגיש תביעת גירושין, עליו להבין את ההשלכות הכלכליות, הנפשיות שעשויות להיות לכך. במסגרת גישור גירושין, ניתן לערוך הסכם שבו ינסו הצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם מצד אחד ומצד שני לגבש הסכם גירושין באופן יעיל, מהיר ובעלות נמוכה מזו שישלמו בתביעת גירושין, בנוסף מדובר בהליך מקוצר אשר כולל התייחסות לכלל הנושאים הקשורים לגירושין והנדרשים לדיון כדי להגיע להסכם שלם ומלא.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

כל אחד מבני הזוג יכול לפתוח תיק גירושין בסניף הרבנות עם הסמכות הבלעדית לדון בענייני גירושין, בכתובת האחרונה של בני הזוג.

עצם תביעת גירושין נותנת את הסמכות לדון במחלוקת בין בני הזוג לידי הדיינים בבית הדין הרבני ולידיהם של עורכי הדין המייצגים את הצדדים. תביעת גירושין מבטלת אפשרות של שלום בית, גישור או כל דרך אחרת שמטרתה לתת הזדמנות שניה לקשר או לסיומו בצורה יפה.

לאחר חתימה על הסכם בבית משפט לענייני משפחה (לא חובה בבית משפט), יש להגיש בקשה מנומקת בבית הדין הרבני.

חשוב לציין את הסיבה לגירושין ולהדגיש כי אין סיכוי לשלום בית. בשלב הראשון יש לפתוח תיק בקשה לגירושין – אין חובת נוכחות של שני הצדדים, אך יש צורך במילוי טפסים עם פרטי בני הזוג, תעודה מזהה, כתובת מגורים למשלוח דואר ועוד.

יש להגיע לבית הדין הרבני על מנת לקבל את הטפסים למילוי עבור פתיחת התיק, וניתן להגיש את הטפסים ולשלם את עמלת פתיחת התיק כבר באותה הפגישה. בסוף התהליך תקבלו גט – מסמך המתעד את פרטי מבקשי הגט, ומציין כי הם אינם נשואים עוד.

כתובה היא המסמך עליו חותמים בני זוג בחופתם עם הרב. מימוש המסמך כולל תשלום הסכום המופיע בכתובה. בעת תהליך גירושין בבית הדין הרבני, חייב הבעל בתשלום סכום הכתובה לאשתו.

יש דברים שיפטרו הבעל מחובת התשלום:

ויתור מרצון על תשלום סכום הכתובה

מעשה מרמה – מצד האישה, או הסתרת פרטים בנוגע למצב האישה בעת נישואיה או מצבה הבריאותי.

בגידה מצד האשה, אישה שאינה מקיימת יחסי מין עם בעלה ללא סיבה מוצדקת

אם נמצא פסול בכתובה, או פגם באופן עריכתה