בקשה ליישוב סכסוך במשפחה - כל מה שרציתם לדעת

החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה משנת 2014, נולד מתוך הרצון של המחוקק לסייע, הן להורים המתגרשים ליישב את הסכסוך בניהם ולהימנע ממלחמות מיותרות והן, לבתי המשפט האזרחיים והרבניים, בהקטנת התיקים המגיעים לשולחנם ומייצרים עומס רב.

חלק מההורים המתגרשים מגיעים לצערנו גם למחלקות הרווחה, עם בעיות מסוגים שונים, בעיות המעצימות את עומק הסכסוך בניהם, בדרך כלל. מדובר בתהליכים רגשיים סוחטים וקשים, בהוצאות כספיות לא קטנות ובשורה התחתונה, הילדים וההורים רק ניזוקים מכל מה שקשור בהליך הגירושין. אי לכך, בקשה ליישוב סכסוך במשפחה היא פעולה שמומלץ למצות עד תום.

מהו"ת הסכסוך

החוק שחוקק בשנת 2014 פונה להורים ומורה להם, בטרם יפנו לבית המשפט ויגישו תביעות, ישמיצו ויגדפו האחד את השנייה, ישלמו לעורכי דין ויכנסו לסיר לחץ רגשי, לעצור בתחנת ביניים בשם מהו"ת – מרכז גישור שבדרך כלל ממוקם בסמוך או בתוך מתחם בית המשפט הרבני או האזרחי.

נציג המרכז ישב עם הזוג ויסביר שישנן דרכים אחרות וכנראה טובות יותר לניהול הסכסוך ולא חייבים להגיע לבית משפט ולנהל קרבות ממושכים וכואבים.

החוק קובע גם שהורה המבקש להגיש תביעה בבית המשפט אודות הסכסוך והרצון להיכנס להליך גירושין, מחויב תחילה, להגיש בקשה ליישוב סכסוך, ביחידת הסיוע מהו"ת. 

מצב ביניים

יש לציין, כל זמן שמתנהל הליך של יישוב סכסוך ביחידת הסיוע, יעוכבו הליכי הגירושין והצדדים לא יוכלו להגיש תביעה למי מבתי המשפט.

במידה והוגשה תביעה בדרך זו או אחרת, לא ידון בה בית המשפט בין אם מדובר בבית הדין הרבני או בבית המשפט האזרחי. טופס בקשה ליישוב סכסוך ניתן למלא גם באופן מקוון. למרות האמור לעיל, ערכאה משפטית תידון רק בנושא של סעד זמני, במטרה לשמור על המצב הקיים או, בנוגע לסעד דחוף (קביעת זמני שהות באופן מידי, כדי שאף אחד מההורים לא ינותק מילדיו).

המטרה העיקרית לשמה הוקמו מרכזי הסיוע הנה, לפרוש בפני ההורים את מגוון האפשרויות העומדות לרשותם – כולל הליך גישור גירושין , בדרך להליך גירושין שככל האפשר, יתנהל על מי מנוחות עד קבלת הגט והחתימה על הסכם. 

רוצים לשמוע עוד? שיחת ייעוץ והכוונה למעוניינים לעבור גישור - ללא עלות!

טופס בקשה ליישוב סכסוך

הטופס אותו יש למלא ולהגיש לבית המשפט או לבית הדין הרבני, אחיד ופשוט מאוד להבנה, מילוי ומסירה. את הטופס יש להגיש בשני עותקים והוא חייב להימסר בבית המשפט האזרחי או בבית הדין הרבני.

עלות הגשת בקשה ליישוב סכסוך עומדת כיום על סך של 103 שקלים בלבד. את האגרה אפשר לשלם בכרטיס אשראי או במזומן. במידה ובחרתם לשלם במזומן, עליכם לגשת לסניף דואר עם שובר תשלום שיימסר לכם במזכירות בית המשפט. 

בקשה ליישוב סכסוך במשפחה

פגישת יישוב הסכסוך הראשונה

מטרתה של פגישת יישוב הסכסוך הראשונה היא הכרות עם ההורים, הבנת הצרכים שלהם, הבנת מהות הסכסוך ובדיקה של האפשרויות ליישוב הסכסוך בהסכמה של הצדדים. בפגישה יקבלו ההורים מידע מקיף אודות ההליכים המשפטיים וההשלכות המשפטיות על כלל הרבדים שלהן, הכלכליים, הרגשיים והחברתיים.

בנוסף, יקבלו ההורים מידע אודות האופציות לגישור ויישוב הסכסוך בדרכי שלום באמצעות ייעוץ, תהליך גישור גירושין מקצועי, טיפול משפחתי, טיפול זוגי במידה והצדדים מוכנים לכך או כניסה להליך גירושין בהסכמה. נציג לשכת הסיוע יסביר להורים על השירותים אותם הם יכולים לקבל מהיחידה. לפגישת היכרות זו מגיעים ההורים ללא עורכי דין. 

דגשים חשובים

חשוב לדעת מספר דברים לפני התחלת תהליך הגישור: בתום הפגישה הראשונה יחליטו נציגי יחידת הסיוע באם לתאם עם בני הזוג עוד שלוש פגישות ביחידה. עובדי יחידת הסיוע יכולים לזמן פגישות משותפות עם שני בני הזוג או, פגישות עם כל בן זוג בנפרד, הכל בהתאם לזיהוי הצרכים ובנוסף, הם יכולים לזמן לכל אחת מהפגישות כל גורם הנראה להם שיכול לסייע להמשך הליך יישוב הסכסוך, בהסכמת בני הזוג. במסגרת הליך יישוב הסכסוך, יאפשר צוות יחידת הסיוע, לכל אחד מבני הזוג, לקיים התייעצות עם עורך דינו, בטרם הוא יקבל החלטה ויתחייב בחתימתו משפטית.

לאחר הפגישה האחרונה ביחידת הסיוע, תינתן המלצה של הצוות, כיצד כדאי לצדדים להמשיך את הליך יישוב הסכסוך בהסכמה, עד לחתימה על הסכם גירושין או קבלת גט, או שניהם יחד. 

רוצים שנחזור אליכם לייעוץ חינמי? השאירו פרטים

סיום הליך יישוב הסכסוך

חמישה ימים לאחר הפגישה האחרונה ביחידת הסיוע, יודיעו ההורים, באמצעות טופס 3, על ההחלטה שלהם באם להמשיך הליך יישוב סכסוך באופן פרטי או באמצעות יחידת הסיוע או, שהם אינם ממשיכים בהליך יישוב סכסוך כלשהו ופונים לבית המשפט או לבית הדין הרבני.

מאיה שפירא מוסכם עורכת דין מגשרת

נכתב ובפיקוח - מאיה שפירא עורכת דין ומגשרת

מאיה מנהלת מרכז מוסכם לגישור גירושין, המרכז הגדול והמוביל בישראל בפריסה ארצית. מאיה משמשת כמנהלת המקצועית של המרכז ובעלת ניסיון של מעל ל15 שנים בתחום הגירושין.

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: