הורות משותפת - כל מה שכדאי לדעת רגע לפני

הרצון להביא ילד לעולם, יצר בשנים האחרונות מושג חדש יחסית שנקרא "הורות משותפת", ובו גבר ואישה מחליטים להביא ילד לעולם מבלי שהם זוג ו/או מנהלים חיים במשותף. האופציה הזו פתחה בפני נשים וגברים עולם חדש של אפשרויות, במיוחד עבור רווקים ורווקות או בני זוג חד מיניים. כדי שהורות כזו תצלח חשוב לגבש הסכם מסודר שמתייחס לכל הנושאים הרגישים הכרוכים בגידול ילד במשותף.

מהי הורות משותפת?

הורות משותפת זו החלטה של גבר ואישה להביא לעולם ילד, כאשר הם אינם מנהלים מערכת יחסים זוגית ולא מתכוונים לגור ביחד ולנהל אורח חיים משותף, אלא כל מטרת הקשר ביניהם הוא להביא לעולם ילד במשותף.

האישה ברוב המקרים תיכנס להיריון מהגבר באמצעות הפריה ו/או טיפולי פוריות או לחילופין בקיום יחסי אישות לשם כך בלבד.

באלו מקרים בוחרים בהורות משותפת?

הבחירה בהורות משותפת נובעת מסיבות רבות ומגוונות כדוגמת,  נשים שהתייאשו ממציאת זוגיות או שאינן מעוניינות להיות במערכת זוגית או נישואין ומעדיפות לבחור באופציה של הורות משותפת כדי שיהיה אבא בתמונה או במקרים שבהם גברים חד מיניים רוצים להביא ילד לעולם מבלי לוותר על הזוגיות שיש להם עם גבר ואינם יכולים ו/או רוצים לעבור הליכי פונדקאות או גבר ואישה שרוצים להביא ילד, אבל לא לנהל מערכת יחסים משותפת אלא רק להביא יחדיו ילד שיהיה שלהם במשותף, כאשר כל אחד מהם יכול לנהל זוגיות אחרת בנפרד.

יכול שתהיה הורות משותפת גם במקרה של הריון בלתי מתוכנן, שהאישה מעוניינת להמשיך בהיריון ובן הזוג אינו מעוניין להיות במערכת היחסים הזאת, אך עדיין רוצה זכויות בגידול הילד ובעוד מצבים רבים נוספים.

האפשרות של הורות משותפת נותנת פתרון להבאת ילד לעולם מבלי לקשור את החיים אחד עם השני. עם זאת חשוב להבין כי ברגע שנולד הילד, כל המציאות משתנה עבור שני ההורים ולכן רצוי להבין את כל הנושא לעומק לפני שמקבלים החלטה כזו.

איזה הסכם מנסחים בהורות משותפת?

בני זוג שבוחרים בהורות משותפת צריכים לעגן את כל התנאים בהסכם ביניהם שהוא חוזה לכל דבר ועניין. בין היתר יש להתייחס לנושאים הבאים: משמורתמזונות, דרך הגידול, החינוך, תנאי הגידול של הילד ועוד דברים נוספים וחשובים.

ניתן להעביר הסכם זה לאחר לידת הילד המשותף, לאישור בית המשפט כאשר בית המשפט יאשר את ההסכם בהתאם לטובת הילד ולאו דווקא לפי התנאים שקבעו ההורים השותפים.

חשוב לדעת, כי במידה ובית המשפט אישר את ההסכם, כדי לשנות את הכתוב בהסכם, צריך יהיה לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה תוך שיש לתמוך אותה בטענות משכנעות על כי חלו נסיבות חדשות שמצדיקות את שינוי ההסכם.

נכון ורצוי לערוך את ההסכם עם אנשי מקצוע מומחים בתחום ובליווי צמוד כאשר אחת האפשרויות הטובה ביותר היא לפנות לגישור מקצועי שבו ישנם עורכי דין בתחום דיני המשפחה ועוד אנשי מקצוע נוספים שיש להם את הידע המתאים כדי לנסח עבור שני הצדדים הסכם שיכלול את כל התנאים הנוגעים להורות המשותפת ולגידול הילד במשותף.

אילו נושאים כדאי ורצוי לכלול בהסכם הורות משותפת?

ישנם עניינים רבים ומורכבים שיש לכלול בהסכם ובין היתר יש להתייחס לאלה:

  • חינוך הילד – צריך במסגרת ההסכם להחליט היכן ובאיזו מסגרת הילד יקבל חינוך מגיל גן ועד בית ספר. באופן עקרוני, כל אחד מההורים יכול וזכאי לקבל מידע בנוגע לילד מהרשויות ומוסדות החינוך.
  • מקום המגורים – יש לחשוב היטב והחליט היכן הילד יגדל – בישוב, בעיר או בקיבוץ או בכל אפשרות אחרת שעליה מסכימים ההורים. חשוב שההורים יגורו קרוב אחד לשני, כדי להיות זמינים לילד עד כמה שאפשר.
  • זמני שהות עם הילד – זהו עניין מהותי וחשוב ביותר. אצל מי הילד ישהה כמקום מרכזי, האם תהיה חלוקה שווה או רק בגיל מסוים.
  • טיפול רפואי – התייחסות לכל עניין הבריאות, מי אחראי לטיפולים, האם יש להם את אותן זכויות מול המערכת הרפואית וכדומה.
  • יציאה לחו"ל – צריך לתאם מה קורה אם אחד ההורים רוצה לצאת לחו"ל, לכמה זמן, האם מותר בכל גיל לצאת לחו"ל עם הילד, לאיזה מרחק? מתי לא ניתן ועוד נושאים הקשורים לעניין זה.
  • דת – ההורים צריכים להסכים, על פי אלו עקרונות דתיים יגדל הילד, האם הוא יגדל על פי הדת היהודית כדתי/מסורתי או כחילוני ואף ללא קשר לדת. הכל תלוי בהחלטת ההורים כמו גם צריך להתייחס למצב שבו הילד מחליט על דעת עצמו להתחבר לדרך מסוימת ואיך צריכה להיות ההתנהלות של ההורים במצב כזה.
 

ישנן סוגיות רבות ודקויות שיש להתייחס אליהם בכל נושא ונושא, כיוון שהמדובר במערכת יחסים מורכבת ולא פשוטה שמצריכה חשיבה לעומק, תוך מתן תשומת לב לכל הפרטים השונים ולכן במסגרת גישור, ניתן לגבש הסכם בצורה הנכונה ביותר שתשרת את המטרה החשובה והיא טובת הילד.

מה ניתן לעשות במקרה של סכסוך?

הסכם הורות משותפת שאושר על ידי בית המשפט, יש לו תוקף של פסק דין, ולכן כאשר יש סכסוך ואחד הצדדים רוצה לעשות שינוי בהסכם, יהיה צורך להגיש בקשה מסודרת ומנומקת לבית המשפט כדי שזה יבחן את הבקשה ובמידה ויראה לנכון, כי קיימות נסיבות מוצדקות לשינוי ההסכם, יעשה זאת.

זאת הסיבה שכל כך חשוב לנסח הסכם שיהיה מפורט ככל האפשר, כדי לנסות למנוע חילוקי דעות בעתיד, אשר יכולים לגרום לבני הזוג ולילד המשותף עוגמת נפש מיותרת.

למי הסמכות לדון בפירוק הורות משותפת?

כיוון שמדובר בהסכם שבו ישנה התייחסות לגידול ומשמורת של ילד, הרי ההסכם חל תחת חוק הכשרות והאפוטרופסות תשכ"ב – 1962, ולכן בכל מקרה של סכסוך – בית המשפט לענייני משפחה הוא הסמכות לדון בפירוק השותפות.

באופן עקרוני, לשני ההורים יש זכות שווה בקבלת ההחלטות הנוגעות לעניינים מהותיים בגידול הילד, כאשר אם אחד ההורים קיבל החלטה מהותית באופן חד צדדי, מבלי ליידע את הצד השני, יוכל הצד הנפגע לפנות לבית המשפט ולערער על כך.

החלטות מהותיות הינן בית היתר: החלטות על מקום המגורים, חינוך, טיפול רפואי, דת וכדומה.

חשוב לדעת כי, אם ההורים בהורות משותפת מחליטים להיפרד ויש לכל אחד מהם או רק לצד אחד, בן זוג /בת זוג, לאותו שותף המהווה צלע שלישית, אין מעמד לו או לה רשמי כהורה לילד, אך יהיו מקרים בהם בית המשפט בבחינתו את טובת הילד יתן להורה "הלא ביולוגי" מעמד מוגבל כדוגמת שהייה עם הילד וזאת רק אם בית המשפט יגיע לכדי מסקנה כי נוכחות אותו הורה "לא ביולוגי" חיונית ומשמעותית עבור הילד.

האם גישור יכול למנוע סכסוך משפטי?

גישור, מטרתו להביא לידי הסכמה בין הצדדים באופן מאוזן והוגן. כאשר האינטרסים של שני הצדדים נשמרים וכל צד יכול להביע את עצמו ואת ההסתייגויות שלו והכל בצורה רגועה ונעימה, כאשר את ההליך מלווים טובי המומחים בתחומים השונים, כדי לתת מענה מדויק ביותר לכל נושא וסוגיה.

צריך לזכור כי ככל שההסכם יהיה מפורט יותר, כך הדברים יהיו ברורים ועם הרבה פחות סיכויים להפרות וסכסוכים. בגישור ההליך הינו קצר, יעיל ועם תוצאות. חשוב לבחור בחברה שנותנת שירותי גישור מקיפים, בעלת ידע וניסיון בתחום, אשר תלווה את ההורים בכל התהליך, באופן אישי ודיסקרטי ואף תסייע בכל בעיה שתצוץ בהמשך.

לפני שפונים להליך גישור, רצוי שההורים ישבו יחדיו ויעלו אחד בפני השני, את כל הנושאים שלדעתם יש להם עליהם מחלוקת או שעשויה להיות בנוגע להם אי הסכמה וכך לבוא מוכנים יותר לתהליך כדי לייעל אותו לטובתם ולטובת הילד.

סיכום

הורות משותפות, הינה אופציה שטובה עבור מצבים שבהם גבר ואישה רוצים להביא ילד במשותף לעולם אך לא לנהל מערכת יחסים משותפת תחת קורת גג אחת. הבחירה באפשרות הזו, יכולה להיות מתכון לחיים מאושרים לכל הצדדים, אך כדי שכך אכן, יקרה צריך להכין הסכם מסודר בין שני ההורים שיכלול את כל הנושאים הקשורים לגידול הילד המשותף. 

אחת הדרכים לעשות הסכם מעין זה היא באמצעות הליך של גישור ובו ביחד, שני ההורים במספר מפגשים, מגבשים הסכם הורות משותף שמטרתו לייצר מסגרת יחסים הטובה ביותר עבור הילד שהם עומדים לגדל יחדיו. כדאי שהגישור ילווה בעורך דין, שיוכל לתת מענה לכל הסוגיות המשפטיות הכרוכות בהליך הורות הורות משותפת יכולה וצריכה להיעשות תמיד לטובת הילד וכך גם מתנהל בית המשפט בהתייחסו לנושא זה.

כתובה היא מסמך נלווה לקידושין, שבו מפורטים חובות הבעל כלפי אשתו, ובעיקר התחייבותו הכספית במקרה שתגורש או תתאלמן. הרעיון של חז"ל לנושא הכתובה הוא שלא יקרה מצב שהבעל מחליט לגרש את האשה קלות, בימינו נהוג להעניק את שטר הכתובה לכלה במעמד החופה.

נשים יכולות לוותר על הכתובה שלהן במעמד טקס הגירושין בלבד. כל עוד אשה היא נשואה אסור לה לקיים מסגרת נישואין ללא כתובה  וקיום מסגרת זוגיות ללא כתובה שקול לזוגיות ללא קשרי נישואין, כך לפי הדת היהודית.

יש רבנים שטוענים כי אין לקבל את  טענת הבעל שלא הבין בעת חתונתו על מה מדובר בשטר הכתובה, אלא חזקה (שאינה ניתנת לסתירה) כי בזמן חתימת הכתובה הוא הבין מה כתוב בה ולכן הוא אחראי לציית לה.

לעומת זאת, ישנם רבנים שטוענים כי כדאי להגביל את סכום הכתובה, כדי שבמידת הצורך יהיה אפשר לממש אותה.

לשיחת חינם עם מגשרת:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם: